Świetlica Szkolna

 

Ponieważ zajęcia świetlicowe podczas pandemii zostały zawieszone wychodzę z propozycją, abyśmy w domach miło i przyjemnie spędzali czas koniecznego odosobnienia. Proponuję różne zajęcia i mam nadzieję, że się Wam one spodobają.

1.       ZAJĘCIA RUCHOWE:

 

Lekcja tańca nr 1. on-lie

Link: https://www.youtube.com/watch?v=_niF6s8tbZE

 

Lekcja tańca nr 2  on-line

              Link: https://www.youtube.com/watch?v=I7IvmkNZ7vs

Zabawy i ćwiczenia ogólnorozwojowe.

       Link: https://www.youtube.com/watch?v=zxntyealq1g

 

 Rozgrzewki dla pobudzenia organizmu.  

       Link: https://www.youtube.com/watch?v=6zL8zd1fDZU

 

Ćwiczenia i zabawy z piłką

Link: https://pl.pinterest.com/pin/777152479436715977/

 

Zabawa muzyczno-ruchowa ,,Rób co i ja”

Link: https://pl.pinterest.com/pin/300967187602698019/

 

Zabawa muzyczno – ruchowa ARAM SAM SAM

 Link: https://www.youtube.com/watch?v=XdZ5R0Ixmlg

 

W czasie gdy na dworze brzydka pogoda i pada deszcz proponuję mile spędzić czas z legendami i baśniami: 

 

 

  1. LEGENDY POLSKIE:

 

  • ,,Legenda o Popielu i Mysiej Wieży” - legendarny władca mieszkający w Kruszwicy, którego zjadły myszy.
  • ,, Legenda o Smoku Wawelskim”- pokonał go szewczyk Dratewka baranią skórą wypełnioną siarką.
  • ,,Legenda o Warsie i Sawie” - Sawa błagała Warsa o uwolnienie z rąk wodnika.
  • ,,Legenda o Bazyliszku” – mieszkał w piwnicach kamienicy w Warszawie, jego wzrok zamieniał ludzi w kamień.
  • ,,Legenda o Królu Sielaw” – domagał się od rybaków ofiary, spowodował wyginięcie ryb, pokonał go syn rybaka Mikołajek.

 

,,Legendy o Bazyliszku”

Link: https://www.youtube.com/watch?v=st4ubUDr_mw

 

,,Łopata małego piekarczyka”

Link: https://www.youtube.com/watch?v=yslIFMd1LFg

 

,,Stopka Królowej Jadwigi”

 Link: https://www.youtube.com/watch?v=G8IGJCk4Yiw

 ,,Jadwiga – kobieta król”

Link: https://www.youtube.com/watch?v=c7JKQq9pLD4

 

  1. PUZZLE:

Smok Wawelski   link: https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3d5851178845

Flaga Polski  link: https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=12b5372cf84a

Godło Polski   Link: https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1729c29d7e44

Mapa Polski.

  Link: https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=35539867fb6b&pieces=25

Nasza Ziemia.  Link: https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=17abd3b500aa

 

  1. FILMY O TEMATYCE EKOLOGICZNEJ:

W kontakcie z naturą  Link: https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ

 

,,Strażnicy Ziemi” Link: https://www.youtube.com/watch?v=1PThAnyReK4

 Jak powstaje SMOG i jak z nim walczyć? (Eksperyment)

                Link: https://www.youtube.com/watch?v=cpmacdrczR0

 

Żyj z klasą i kasą-segregujemy śmieci

Link: https://www.youtube.com/watch?v=qbwj-D84tSk

Jak oszczędzać prąd na co dzień?

               Link: https://www.youtube.com/watch?v=ssbuazIp4Ts

Jak bezpiecznie korzystać z urządzeń elektrycznych?

              Link:  https://www.youtube.com/watch?v=xqVym7AjIFY

 

Plakat lub praca plastyczna: Ułóż hasło ekologiczne i wykonaj do niego rysunek

 

Piosenka:  ,,Ekologia”    

Link:  https://www.youtube.com/watch?v=tRjjS-Pw9Fg  

,,Ekologia”   

Ekologia – słowo znane,
W całym świecie powtarzane.
Znaczy, by nie było śmieci
i świat czysty miały dzieci.
Kto chce chronić środowisko
Musi o nim wiedzieć wszystko
Więc dlatego dziś się uczmy
Jak najlepiej chronić je.

Mrówka, ptak, czy jakieś zwierzę,
Czysty domek chce mieć przecież.
A gdy tylko patrzy wkoło,
To co widzi? Wszędzie śmieci,
Więc z przyrodą żyjmy w zgodzie
I od święta i na co dzień.
Każdy śmieć do kosza włóż
Wtedy czysto będzie już!

 

Podkład muzyczny do piosenki:

 Link:  https://www.youtube.com/watch?v=09okoWLqFKU

  1. Święta majowe:    (Spróbuj przeczytać samodzielnie lub poproś Rodziców)

Maj jest miesiącem szczególnym w historii Polski. W pierwszych trzech dniach maja obchodzone są w Polsce trzy ważne święta. 1 Maja zapisał się jako Międzynarodowe Święto Pracy obchodzone nie tylko w Polsce, ale i na świecie.

 

  1. 1 Maja to święto państwowe ustawowo wolne od pracy. To Międzynarodowy Dzień Solidarności Ludzi Pracy wprowadzony w 1889 roku dla upamiętnienia wydarzeń majowych w Chicago w Stanach Zjednoczonych. Święto to jest uczczeniem pamięci licznych ofiar, które domagały się między innymi 8-godzinnego dnia pracy. Znaczenie Święta Pracy w Polsce nieco zmieniła najnowsza historia, kiedy świętowanie było obowiązkiem...
  2. 2 Maja jest świętem wyjątkowym. Od 2004 roku obchodzimy tego dnia Dzień Flagi. W czasach PRL - u tego dnia zdejmowano flagi państwowe, aby nie były eksponowane w dniu zniesionego przez władze komunistyczne Święta Konstytucji 3 Maja. W tym dniu, w 1945 roku, żołnierze polscy zawiesili biało-czerwony sztandar na kolumnie Siegessäule w Berlinie w trakcie zdobywania tego miasta.
  3. 3 Maja upamiętnia wprowadzenie w Polsce Konstytucji. Ta ustawa zasadnicza zatwierdzona przez Sejm Czteroletni w roku 1791 była efektem pracy i zabiegów stronnictwa patriotycznego. Reformy Sejmu i Konstytucja miały na celu wzmocnienie wewnętrzne kraju, przywrócenie jego dawnej świetności. Głównymi autorami Ustawy Rządowej, bo taką nazwę nadano Konstytucji 3 Maja, byli: Stanisław August Poniatowski, Ignacy Potocki, Stanisław Małachowski, Hugo Kołłątaj.
  4. Pooglądaj film: Święta majowe
  5. Link:  https://www.youtube.com/watch?v=GgEjqszlMfE
  6. Prezentacja:  2 maja -Święto Flagi
  7. Link: https://www.youtube.com/watch?v=AMi7DWaQsVk
  8. (Piosenka „Nasza flaga”)
  1. Zabawy edukacyjne dla dzieci

Zabawy poprawiające sprawność myślenia:
*  
Na kartce papieru piszemy długi wyraz, np. "sekretarka", zadaniem dziecka jest wymyślenie spośród liter, składających się na to słowo jak najwięcej nowych wyrazów, np. kret, arka, ser, kara.  

*  Na początku ustalana jest kategoria, do jakiej dzieci będą wymyślać różne słowa. Np. kwiaty. Pierwsza osoba wymyśla nazwę kwiatu, np. stokrotka, następna osoba ma teraz wymyśleć kwiat rozpoczynający się na ostatnią literę poprzedniego wyrazu, czyli na "a", np. aster, itd.

*  Zadaniem dzieci jest przez ustalony czas, np. 5 minut, wymyśleć jak najwięcej wyrazów do danej kategorii, którą ustala się na początku zabawy, np. ptaki, zwierzęta, owoce, państwa, rzeki. Można utrudnić zabawę, określając na jaką literę mają się zaczynać, np. wymyślane nazwy rzek czy kwiatów.

*  Zabawa w skojarzenia. Podajemy dziecku dwa wyrazy, określające np. jakiś zawód, sport, rzecz, kwiat, drzewo itd. Przykład:
- grzebień, nożyczki (fryzjer);
- komputer, myszka (informatyk);
- list, torba (listonosz).

*   Do tej zabawy potrzebny nam będzie słownik lub encyklopedia dziecięca. Dziecko podaje numer strony i kolejność hasła np. str. 36, hasło 1 z dołu. Zadaniem rodzica jest odszukanie tej strony i odczytanie hasła np. tukan, oraz podanie trzech określeń, spośród których jedno jest odpowiedzią na nasze hasło a dwa pozostałe określają inne słowo.  
Np. Tukan to...

  1. Ptak należący do gatunku dzięciołowatych, zamieszkuje Amerykę...
  2. Duży ptak drapieżny z rodziny jastrzębiowatych...
  3. Największy spośród żyjących obecnie małp naczelnych, zaliczany do człowiekowatych. 

Zabawy kształcące u dziecka sprawność manualną i myślenie:
* W specjalnie do tego przygotowanym nieprzeźroczystym woreczku, umieszczamy kolejno różne przedmioty, (mniejsze dziecko możemy wcześniej zapoznać z nimi, dziecko powyżej 3 roku powinno poradzić sobie bez wcześniejszego oglądania ich), np. muszelka, gumka do mazania, mały miś, długopis itp. Zadaniem dziecka jest włożenie ręki do worka i bez patrzenia, za pomocą dotyku, odgadnięcie jaki przedmiot się w nim znajduje.


Zabawy kształcące u dziecka percepcję słuchową i myślenie:
* Przygotowujemy kilka przedmiotów, które wydają określony dźwięk, np. brzęk kluczy, szelest mnącej kartki. Dorosły ukrywając przed dzieckiem przedmiot wydaje, wydaje nim określony dźwięk i na jego podstawie dziecko ma odgadnąć co to jest.


* Wspólne odgadywanie z dzieckiem odgłosów dochodzących z otoczenia, np. szum przejeżdżającego samochodu, odgłos kosiarki, śpiew ptaka.


Zabawy kształcące spostrzeganie wzrokowe:
* Rodzic powoli rysuje na tablicy (kartce papieru) daną rzecz, np. rower, jabłko, telewizor. Zadaniem dziecka jest jak najszybsze odgadnięcie co to jest.


Zabawy kształcące pamięć i spostrzegawczość wzrokową:
* Zapoznajemy dziecko z różnymi przedmiotami (liczba ich jest zależna od wieku, im dziecko starsze tym można dołożyć ich więcej), które układamy kolejno jeden za drugim tak aby dziecko zapamiętało ich kolejność. Następnie chowamy je a dziecko ma wymienić po kolei wszystkie widziane przed chwilą przedmioty.

* Zabawa "Poszedł Marek na Jarmarek". Dorosły zaczyna zabawę i mówi: Poszedł Marek na Jarmarek i kupił masło..., dziecko powtarza ten tekst i dodaje coś od siebie np.: Poszedł Marek na Jarmarek i kupił masło i chleb....Zabawa trwa dopóty, dopóki nie nastąpi pomyłka.

Zabawy utrwalające poznane litery alfabetu:


*  Rodzic wylicza kolejno litery alfabetu, dziecko w pewnym momencie mówi stop, jaka literka wypadnie na taką ma wymyśleć np. nazwę zwierzęcia, kwiatu, warzywa, imię itp.

 

 Jeżeli jest możliwość zabaw na podwórku obok domu, proszę o wykorzystywanie każdej wolnej chwili na powietrzu, jednocześnie dbając o własne bezpieczeństwo. Życzę miłej zabawy.

 

Jeszcze się odezwę, z pozdrowieniami Wasza pani Krysia :)

Krystyna Bogdanowicz - wychowawca świetlicy szkolnej w Pruchniku 

 

Harmonogram pracy świetlicy szkolnej w drugim półroczu roku szkolnego 2019/2020

Poniedziałek

6:30 – 8:45  P. K. Bogdanowicz

11:20 – 12:20  P. K. Bogdanowicz

12:20 – 13:20  P. A. Bielec. P. B. Serwańska - Wojdyła

13:20 – 14:20 P. A. Bielec, P. K Bogdanowicz (do 14.05), P.B. Serwańska - Wojdyła

14:20 – 15:00 P. B. Serwańska - Wojdyła                             

15:00 – 15:45 P.K. Bogdanowicz

Wtorek

6:30 – 8:00 P.K. Bogdanowicz

11:20 – 12:20 P. B. Serwańska - Wojdyła, P.K. Bogdanowicz

12:20 – 13:20 P. M. Urban, P.K. Bogdanowicz, P.B. Serwańska - Wojdyła

13:20 – 14:20 P.M. Urban, P. B.  Serwańska - Wojdyła (14:40), P.K. Bogdanowicz

14:20 – 15:45 P. K. Bogdanowicz

Środa

6:30 – 8:00 P. K. Bogdanowicz

11:20 – 12:20 P. K. Bogdanowicz,  P. B.  Serwańska - Wojdyła

12:20 – 13:20 P. A. Bielec, P. B. Serwańska – Wojdyła, P. K. Bogdanowicz

13:20 – 14:20 P. A. Bielec, P. B. Serwańska - Wojdyła

14:10 – 15:45  P. K. Bogdanowicz

 Czwartek

6:30 – 8:45  P. K. Bogdanowicz

11:20 – 12:20  P. B. Serwańska - Wojdyła, P. K. Bogdanowicz

12:20 – 13:20 P. M. Urban, P. B. Serwańska - Wojdyła, P. K. Bogdanowicz

13:20 – 14:20 P. M. Urban, P. K. Bogdanowicz

14:20 – 15:45 P. K. Bogdanowicz

Piątek

6:30 –7:30 P. A. Bielec

11:20 – 12:20 P. K. Bogdanowicz, P. A. Bielec, P. B. Serwańska - Wojdyła

12:20 – 13:20 P. M. Urban, P. B. Serwańska - Wojdyła, P. K. Bogdanowicz

13:20 – 14:20 P. M. Urban, P. B. Serwańska - Wojdyła

14:10 – 15:45 P. K. Bogdanowicz

 

Poniżej publikujemy kartę zgłoszenia dziecka do świetlicy szkolnej. Wypełnione karty prosimy składać w sekretariacie.

 

KARTA ZGŁOSZENIA

Teatr Kamishibai

W dniu 27.04.2018r. do Świetlicy Szkolnej przyjechała Pani Dorota Grząba reprezentująca Bibliotekę Pedagogiczną w Jarosławiu. Zapoznała nas z Teatrem Kamishibai. Była to nowość dla wielu z nas, dlatego z zaciekawieniem wszyscy słuchali. Pani przedstawiła nam „Calineczkę” a następnie rozmawiała z dziećmi o przyjaźni. Zakończeniem zajęć była wspólna zabawa. Dzieci była zadowolone, że poznały nową metodę kamishiba. Bardzo dziękujemy Pani Dorocie i zapraszamy w następnym roku.

ŚWIATOWY DZIEŃ KOTA

 KOTY, KOTECZKI, KICIUSIE - one również są przyjaciółmi człowieka i to dla nich został zorganizowany ten dzień. Obchodzony jest w Polsce 17 lutego każdego roku. W naszej świetlicy szkolnej świętowaliśmy ten dzień 19 lutego - w poniedziałek. „Dzień kota” to nie tylko oddanie „hołdu” naszym ulubieńcom ale także uwrażliwienie ludzi na bezdomne, głodujące zwierzęta. Dzieci ze świetlicy szkolnej oglądały prezentacje pt. „Rasy kotów” oraz „Koty domowe”. Odbyła się krótka pogadanka. Uczniowie poznali przesądy oraz powiedzonka związane z naszymi bohaterami. Uczestnicy pochwalili się, jakie znają bajki z kotami w rolach głównych, pooglądali bajkę pt. „Kot Prot”. Na zakończenie dzieci wykonały z papierowych talerzyków prace plastyczną pt. „Kot”. W czasie całego dnia towarzyszyły im piosenki o tematyce naszych ulubieńców. Mamy nadzieję, że za rok „Koty” również doczekają się swojego święta w naszej świetlicy.

MIAŁ, MIAŁ… :)

Międzynarodowy dzień kropki

W dniu 15.09.2017 po raz pierwszy w świetlicy szkolnej obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Kropki. Motywem przewodnim jest „kropka”. Dzień wcześniej uczniowie zostali poinformowani o organizacji takiego dnia i zachęceni do założenia na siebie elementów garderoby w kropki. Są to działanie, w których dzieci mogą odkrywać swoje talenty oraz znaleźć swoje mocne strony. Uczniowie poznali historię święta, poprzez obejrzenie filmu animowanego na podstawie książki autora Petera Reynoldsa „The Dot”, w której główną bohaterką była mała dziewczynka o imieniu Vashti. Dzięki swojej nauczycielce z plastyki i małej kropce, którą narysowała na kartce uwierzyła w swoje możliwość.

Była to okazja, aby porozmawiać z dziećmi o wartościach, empatii, wiary w siebie i uświadomić im co jest dla nich najważniejsze w życiu. Ponadto dzieci miały okazje tworzyć kropkowe prace plastyczne. Ten dzień wywołał u dzieci wiele radości i uśmiechu, pozwolił uczniom zrozumieć, że każdy ma talent, tylko musi uwierzyć w swoje możliwości.

Światowy dzień drzewa

„Drzewa są po prostu piękne, potrzebują tak niewiele, bo słońca, deszczu… a od nas szacunku” – takim cytatem zaczęliśmy w świetlicy szkolnej Światowy Dzień Drzewa, który obchodziliśmy 10 października 2017r. Na początku uczniowie podzielili się swoją wiedzą na temat drzew (podziału, jakie funkcję pełnią w środowisku, rodzajów, zmiany w wyglądzie w poszczególnych porach roku, budowy, warstwy lasu). Wiedza uczniów okazała się na wysokim poziomie. Bardzo ważna była również pogadanka na temat „Dlaczego należy dbać o drzewa?”. Później odgadywaliśmy z jakiego drzewa są liście przyniesione przez dzieci. Na końcu każdy indywidualnie wykonał pracę przestrzenną „Drzewo jesienią”. A najbardziej wytrwali zrobili duże drzewo z liśćmi na dużym arkuszu szarego papieru. Dzieci były bardzo zaangażowane. Mamy nadzieję, że zdobyte wiadomości pozostaną im na długo.

Więcej artykułów…