• Innowacja  ma  na  celu  pobudzenie  motywacji  uczniów  do  nauki historii poprzez zastosowanie  nowoczesnych  metod nauczania, a dzięki temu efektywniejsze opanowanie treści podstawy programowej.  Jest odpowiedzią na potrzeby dostosowania kształcenia do zmian wynikających z postępu naukowo-technicznego, poprzez umiejętne, kreatywne i świadome (bezpieczne) wykorzystanie technologii w realizacji własnych pomysłów i rozwiązywanie problemów przedmiotowych.

          Zagadnienia innowacyjne zostały opracowane w oparciu podstawę programową nauczania historii w poszczególnych klasach, wprowadzając elementy lekcji  z wykorzystaniem TIK.  Podczas zajęć tworzymy i wykorzystujemy prezentacje multimedialne związane z tematyką lekcji, akcjami lub konkursami historycznymi. Oglądamy materiał filmowy, prezentujący zagadnienie lekcyjne.

          Jedną z kluczowych kompetencji zdobywanych przez ucznia jest umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.

          Pracujemy min. metodą lekcji odwróconej, która polega na zmianie koncepcji lekcji. Dwa razy w miesiącu przygotowujemy materiały dla uczniów, które udostępniamy z tygodniowym wyprzedzeniem. Klasa otrzymuje kryteria sukcesu, link do materiałów filmowych i/lub prezentację multimedialną oraz ćwiczenia podsumowujące. Praca na lekcji polega na usystematyzowaniu wiedzy poprzez aktywne metody pracy, uporządkowanie informacji oraz zaangażowanie w praktyczne ćwiczenia. Wcześniejsze przygotowanie pozwala na wykorzystanie w szczególności metod aktywizujących: burza mózgów, dyskusja, praca w grupie, drzewo decyzyjne, gra "Bingo".

          Dzięki takiej lekcji uczniowie aktywnie uczestniczą w procesie zdobywania wiedzy. Sami dopytują, kiedy dostaną kolejne materiały. Niewątpliwie zachętą dla nich są oceny za aktywność czy zadanie.

          Realizujemy akcję BohaterON w Twojej Szkole, która jest wirtualnym działaniem edukacyjnym, wykorzystującym nowoczesne platformy cyfrowe. Jej celem jest podniesienie poziomu wiedzy i świadomości uczniów na temat Powstania Warszawskiego, tzw. nowoczesna edukacja patriotyczna.

          Wyrazy szacunku i podziękowaniami dla uczestników Powstania Warszawskieg0o uczniowie zamieszczają na portalu www.dumnizpowstańców.pl.

          Aby wzbogacić lekcje, uczynić je bardziej atrakcyjnymi przedstawiamy materiał przy pomocy prezentacji multimedialnych w programie Power Point.

          Prezentacje są dobrą formą przekazu, który łączy obraz, dźwięk, animacje, głos i to wszystko, co może przetworzyć komputer. Połączenie miłej dla oka grafiki, animacji trójwymiarowych, zdjęć, filmów pozwala osiągnąć lepsze efekty dydaktyczne niż stosowane tradycyjne metody podające. Dodatkowo uczniowie sami wychodzą z inicjatywą tworzenia krótkich prezentacji multimedialnych lub notatek z grafikami w programie Word i prezentują je na lekcjach.

          Pracujemy w formie indywidualnej, w parach i  grupach.

          Wykorzystujemy następujące metody i środki techno - dydaktyczne: 

          metody aktywizujące:

          • lekcja odwrócona,
          • burza mózgów,
          • dyskusja,
          • praca w grupie,
          • drzewo decyzyjne,
          • gra "Bingo".

          Korzystamy z aplikacji – kahoot, kody Qr, voki, puzzle, widety, eduelo, quizizz i innych.

          Tworzymy ćwiczenia (zadania) interaktywne, korzystając  z platformy edukacyjnej Learningapps.

          Pracujemy  z e–podręcznikiem.

          Korzystamy z interaktywnych zasobów np. scholaris, oraz ścieżek dydaktycznych, tablic multimedialnych, programów multimedialnych.

          Informacje, zadania przesyłamy uczniom przez portal Librus.

          Prowadzona innowacja na lekcjach historii przyniosła oczekiwane rezultaty, o czym świadczą wyniki końcowo – roczne. Ponadto, jesteśmy przekonane, że powyższe działania przyczyniają się także do rozwijania kreatywności uczniów oraz ich motywowania, a sam proces edukacyjny jest bardziej otwarty i nowoczesny, a przez to bardziej efektywny.  

          Działania innowacyjne z wykorzystaniem atrakcyjnych dla uczniów metod i środków, zapoznanie i uwrażliwienie na świat wartości patriotycznych, wdrożenie pracy metodami aktywizującymi spełniają założone cele. Uczniowie traktują proces uczenia jako przyjemną formę przyswajania wiedzy.

          Jest to działanie, które warto doskonalić i prowadzić w kolejnych latach.