Innowacja ma na celu pobudzenie motywacji uczniów do nauki historii poprzez zastosowanie nowoczesnych metod nauczania, a dzięki temu efektywniejsze opanowanie treści podstawy programowej. Jest odpowiedzią na potrzeby dostosowania kształcenia do zmian wynikających z postępu naukowo-technicznego, poprzez umiejętne, kreatywne i świadome (bezpieczne) wykorzystanie technologii w realizacji własnych pomysłów i rozwiązywanie problemów przedmiotowych.
Zagadnienia innowacyjne zostały opracowane w oparciu podstawę programową nauczania historii w poszczególnych klasach, wprowadzając elementy lekcji z wykorzystaniem TIK. Podczas zajęć tworzymy i wykorzystujemy prezentacje multimedialne związane z tematyką lekcji, akcjami lub konkursami historycznymi. Oglądamy materiał filmowy, prezentujący zagadnienie lekcyjne.
Jedną z kluczowych kompetencji zdobywanych przez ucznia jest umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.
Pracujemy min. metodą lekcji odwróconej, która polega na zmianie koncepcji lekcji. Dwa razy w miesiącu przygotowujemy materiały dla uczniów, które udostępniamy z tygodniowym wyprzedzeniem. Klasa otrzymuje kryteria sukcesu, link do materiałów filmowych i/lub prezentację multimedialną oraz ćwiczenia podsumowujące. Praca na lekcji polega na usystematyzowaniu wiedzy poprzez aktywne metody pracy, uporządkowanie informacji oraz zaangażowanie w praktyczne ćwiczenia. Wcześniejsze przygotowanie pozwala na wykorzystanie w szczególności metod aktywizujących: burza mózgów, dyskusja, praca w grupie, drzewo decyzyjne, gra "Bingo".
Dzięki takiej lekcji uczniowie aktywnie uczestniczą w procesie zdobywania wiedzy. Sami dopytują, kiedy dostaną kolejne materiały. Niewątpliwie zachętą dla nich są oceny za aktywność czy zadanie.
Realizujemy akcję BohaterON w Twojej Szkole, która jest wirtualnym działaniem edukacyjnym, wykorzystującym nowoczesne platformy cyfrowe. Jej celem jest podniesienie poziomu wiedzy i świadomości uczniów na temat Powstania Warszawskiego, tzw. nowoczesna edukacja patriotyczna.
Wyrazy szacunku i podziękowaniami dla uczestników Powstania Warszawskieg0o uczniowie zamieszczają na portalu www.dumnizpowstańców.pl.
Aby wzbogacić lekcje, uczynić je bardziej atrakcyjnymi przedstawiamy materiał przy pomocy prezentacji multimedialnych w programie Power Point.
Prezentacje są dobrą formą przekazu, który łączy obraz, dźwięk, animacje, głos i to wszystko, co może przetworzyć komputer. Połączenie miłej dla oka grafiki, animacji trójwymiarowych, zdjęć, filmów pozwala osiągnąć lepsze efekty dydaktyczne niż stosowane tradycyjne metody podające. Dodatkowo uczniowie sami wychodzą z inicjatywą tworzenia krótkich prezentacji multimedialnych lub notatek z grafikami w programie Word i prezentują je na lekcjach.
Pracujemy w formie indywidualnej, w parach i grupach.
Wykorzystujemy następujące metody i środki techno - dydaktyczne:
metody aktywizujące:
- lekcja odwrócona,
- burza mózgów,
- dyskusja,
- praca w grupie,
- drzewo decyzyjne,
- gra "Bingo".
Korzystamy z aplikacji – kahoot, kody Qr, voki, puzzle, widety, eduelo, quizizz i innych.
Tworzymy ćwiczenia (zadania) interaktywne, korzystając z platformy edukacyjnej Learningapps.
Pracujemy z e–podręcznikiem.
Korzystamy z interaktywnych zasobów np. scholaris, oraz ścieżek dydaktycznych, tablic multimedialnych, programów multimedialnych.
Informacje, zadania przesyłamy uczniom przez portal Librus.
Prowadzona innowacja na lekcjach historii przyniosła oczekiwane rezultaty, o czym świadczą wyniki końcowo – roczne. Ponadto, jesteśmy przekonane, że powyższe działania przyczyniają się także do rozwijania kreatywności uczniów oraz ich motywowania, a sam proces edukacyjny jest bardziej otwarty i nowoczesny, a przez to bardziej efektywny.
Działania innowacyjne z wykorzystaniem atrakcyjnych dla uczniów metod i środków, zapoznanie i uwrażliwienie na świat wartości patriotycznych, wdrożenie pracy metodami aktywizującymi spełniają założone cele. Uczniowie traktują proces uczenia jako przyjemną formę przyswajania wiedzy.
Jest to działanie, które warto doskonalić i prowadzić w kolejnych latach.