Aktualności

        • W naszej szkole po raz drugi rusza Ogólnopolska Kampania „Dzieciństwo bez przemocy”!
          • W naszej szkole po raz drugi rusza Ogólnopolska Kampania „Dzieciństwo bez przemocy”!

            12.10.2025

            Od 6 października do 19 listopada 2025 r. będziemy realizować szereg działań edukacyjnych i profilaktycznych skierowanych do całej społeczności szkolnej.

            👩‍🎓 Uczniowie wezmą udział w lekcjach online i warsztatach, podczas których poruszone zostaną tematy m.in. rozpoznawania kryzysu, poszukiwania wsparcia czy reagowania na przemoc. Nie zabraknie także spotkań z cyklu Drużyna Sieciaków, dostosowanych do wieku dzieci.

            👩‍🏫 Nauczyciele będą mogli uczestniczyć w szkoleniach i webinarach poświęconych profilaktyce przemocy, rozpoznawaniu jej oznak i udzielaniu wsparcia emocjonalnego uczniom.

            👨‍👩‍👧 Rodzice zdobędą wiedzę i praktyczne wskazówki, jak reagować na przemoc i jak skutecznie przeciwdziałać krzywdzeniu dzieci.

            🎨📸 Dodatkowo w szkole odbędzie się konkurs dla uczniów klas 1–8 pod hasłem „Mój świat przyjaźni – bez przemocy”. Jego celem jest pokazanie, że siłę i szczęście budują relacje oparte na szacunku, życzliwości i życiu wolnym od przemocy.

            👉 Tematy i terminy wszystkich spotkań można znaleźć tutaj: dziecinstwobezprzemocy.pl/webinary-i-lekcje-2025

            📅 Finał kampanii odbędzie się 19 listopada o godz. 17:00. Wtedy budynek naszej szkoły zostanie podświetlony na czerwono – jako symbol solidarności w przeciwdziałaniu przemocy.

            💙 Serdecznie zachęcamy wszystkich uczniów, nauczycieli i rodziców do aktywnego udziału w działaniach kampanii!

          • Próbna ewakuacja

            12.10.2025

            W piątek - 10 października,  w trosce o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i pracowników odbyła się pierwsza w tym roku próbna ewakuacja w naszej szkole pod nadzorem Ochotniczej Straży Pożarnej nr 1 w Pruchniku.

            Po sygnale dźwiękowym uczniowie wraz z nauczycielami i pracownikami szkoły opuścili budynek placówki i udali się na miejsce zbiórki. Nauczyciele na podstawie dziennika przekazali prowadzącemu akcję ewakuacyjną informacje dotyczące stanu liczebności klas.

            Celem tych ćwiczeń było uświadomienie przede wszystkim uczniom, a także innym osobom, jak należy się zachować w sytuacji zagrożenia. Cała akcja w wyznaczonym czasie przebiegła bardzo sprawnie i zgodnie z zasadami postępowania w sytuacji zagrożenia pożarem.

            Strażacy sprawdzili budynek szkoły, czy zostały zachowane wszystkie środki bezpieczeństwa w czasie ewakuacji.

            Uczestnicy akcji doświadczyli najistotniejszych wzorców, gdzie priorytetem był brak paniki, szybkość i zwinność w opuszczeniu terenu zagrożenia oraz wspólne pomaganie sobie. Na uwagę zasługuje fakt, iż uczniowie, nauczyciele, a także wszyscy pracownicy obsługi, zachowują środki bezpieczeństwa, doskonale znają drogi ewakuacyjne, a także bardzo szybko i sprawnie stawiają się na miejscu zbiórki.

            Podkreślamy, iż takie alarmy próbne to bardzo ważne kwestie, które przygotowują nas do zachowania odpowiedniego postępowania podczas prawdziwej ewakuacji na wypadek pożaru lub innego zagrożenia. Przeprowadzona akcja była potwierdzeniem, że wszyscy wiedzą, jak się zachować w takich sytuacjach.

            Bardzo dziękujemy Strażakom z OSP nr 1 w Pruchniku za pomoc i wsparcie podczas ćwiczeń ewakuacyjnych oraz za prezentację sprzętu strażackiego najmłodszym uczniom naszej szkoły.

             

          • Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

            09.10.2025

            10 października obchodziliśmy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego, który w tym roku połączyliśmy z inicjatywą promującą czytelnictwo. Była to okazja, aby zatrzymać się na chwilę, porozmawiać o emocjach i zwrócić uwagę na to, jak ważne jest dbanie o własne samopoczucie. Chcemy pokazać, że książki mogą być nie tylko źródłem wiedzy, ale także sposobem na relaks, wyciszenie i poprawę nastroju.

            W ramach obchodów w naszej szkole:

            📖 powstał „Kącik dobrego słowa – Czytanie daje spokój”, w którym każdy uczeń może usiąść i poczytać wybraną książkę,

            📖 na korytarzach pojawiły się gazetki tematyczne, zachęcające do dbania o zdrowie psychiczne i sięgania po literaturę,

            📖 każdy uczeń, który tego dnia wypożyczył książkę, otrzymał zakładkę z motywującym cytatem,

            📖 uczniowie klas I–VI wzięli udział w akcji „Pozytywne myśli – podaj dalej” – każdy otrzymał przygotowaną karteczkę z pozytywną myślą, podpisał się i przekazał ją wybranym osobom, tak aby dobre słowa mogły krążyć po całej szkole.

            Wierzymy, że wspólne czytanie, chwile wyciszenia, życzliwe gesty i rozmowy o emocjach pomogą nam lepiej zadbać o siebie i o innych.

          • „W naszej klasie każdy jest ważny” – zajęcia integracyjno-edukacyjne z psychologiem szkolnym

            08.10.2025

            8 października 2025 r. w klasie I C odbyły się zajęcia z  psychologiem szkolnym - panią Aleksandrą Kiper zatytułowane „W naszej klasie każdy jest ważny”. Zajęcia miały charakter integracyjno-edukacyjny i były ukierunkowane na budowanie poczucia wspólnoty klasowej, rozwijanie postaw życzliwości, wzajemnego szacunku oraz umiejętności współpracy w grupie. W szczególności uczniowie rozwijali umiejętności rozpoznawania i nazywania zachowań sprzyjających przyjaźni, otwartości na innych oraz wspólnego rozwiązywania prostych konfliktów.

            Spotkanie rozpoczęło się zabawą w kręgu, podczas której dzieci przedstawiały się i mówiły o swoich zainteresowaniach. Taka forma aktywności sprzyjała wzajemnemu poznaniu i otwarciu się na grupę. Następnie uczniowie uczestniczyli w burzy mózgów na temat tego, kiedy czują się dobrze w klasie. Ich wypowiedzi pomogły stworzyć wspólną listę dobrych i niepożądanych zachowań, które mają wpływ na atmosferę w grupie.

            W kolejnej części odbyła się zabawa integracyjna „Most przyjaźni”, w której każde dziecko miało okazję usłyszeć coś miłego na swój temat od koleżanek i kolegów. Zajęcia wzbogacone były również o historyjki sytuacyjne, które skłaniały uczniów do refleksji nad tym, jak reagować w codziennych szkolnych sytuacjach wymagających empatii, współpracy i odpowiedzialności.

            Na zakończenie dzieci wspólnie ustaliły, co mogą robić, aby ich klasa była zgrana i przyjazna dla wszystkich. Efektem tych przemyśleń było stworzenie wspólnego hasła: „W naszej klasie każdy jest ważny”. Uczniowie chętnie dzielili się swoimi wrażeniami, podkreślając, co szczególnie im się podobało podczas spotkania.

            Zajęcia przebiegły w serdecznej atmosferze, a ich przebieg pokazał, że nawet najmłodsze dzieci potrafią dostrzegać wartość współpracy, wzajemnej akceptacji i troski o innych. Spotkanie stanowiło ważny krok w budowaniu pozytywnych relacji w klasie oraz wspieraniu rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów.

          • Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej

            08.10.2025

            W dniach 29 września – 3 października 2025 roku nasza szkoła włączyła się w obchody Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej pod hasłem „STOP PRZEMOCY”. Był to tydzień pełen rozmów, działań i wspólnych inicjatyw, które miały jeden cel – pokazać, że w naszej szkole nie ma miejsca na przemoc, a najważniejsze są szacunek, przyjaźń i empatia.

            Już pierwszego dnia na korytarzach w budynkach A i B pojawiły się gazetki z informacjami oraz materiałami dotyczącymi przeciwdziałania przemocy. W klasach odbywały się pogadanki i dyskusje na temat przemocy rówieśniczej, hejtu i cyberprzemocy. Każda klasa przygotowała również własną gazetkę tematyczną, która stała się nie tylko ozdobą sali, ale przede wszystkim przypomnieniem, że każdy z nas ma wpływ na budowanie szkoły wolnej od przemocy.

            Dużym zainteresowaniem cieszyła się akcja „Most przyjaźni” – uczniowie przygotowali szerokie paski papieru, na których zapisali hasła przeciw przemocy i ozdobili je symbolami przyjaźni, takimi jak serca czy dłonie. Wszystkie elementy połączono w jeden długi most, który zawisł na korytarzach i przypominał, że razem możemy więcej.

            Nie zabrakło także kolorów – w ramach akcji „Kolorowy znak sprzeciwu” uczniowie klas I–III przyszli ubrani na pomarańczowo, a starsi – na niebiesko, tworząc barwny symbol solidarności i wspólnego sprzeciwu wobec przemocy. Tego dnia uczniowie wykonali wspólne zdjęcia w swoich klasach i na korytarzach, które stały się podsumowaniem całej akcji i pokazały, że wspólnymi siłami można stworzyć atmosferę bezpieczeństwa i wsparcia.

            Serdecznie dziękujemy wszystkim nauczycielom i uczniom za ogromne zaangażowanie w ten wyjątkowy tydzień.

          • Realizacja programu „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej” w klasach 2 b i 3 a

            07.10.2025

            W roku szkolnym 2025/2026 uczniowie klas 2b i 3a realizują  program profilaktyki i promocji zdrowia pt. „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej”, którego głównym celem jest wspieranie rozwoju emocjonalnego, społecznego i osobistego dzieci. Program ukierunkowany jest na kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz konstruktywnego wyrażania emocji, a także na rozwijanie empatii, współpracy i wzajemnego zrozumienia.

            Program jest adresowany do dzieci w wieku 8-12 lat i obejmuje zagadnienia:

            1. Apteczka skarbów - jak leczyć rany duszy?
            2. Optymizm - myśl pozytywnie, wtedy jest łatwiej!
            3. Przyjaźń - okazuj miłość i przyjaźń!
            4. Kreatywność - ucz się całe życie, odkrywaj i wzmacniaj swoje talenty!
            5. Wytrwałość - nie poddawaj się, sukces w życiu to bieg na długi dystans!
            6. Zdrowie fizyczne - dbaj o zdrowie i ćwicz codziennie – to poprawia samopoczucie!
            7. Szczerość - nie komplikuj niepotrzebnie swojego życia!
            8. Życzliwość - próbuj zrozumieć i wspierać innych!
            9. Wdzięczność - okazuj wdzięczność za wszystko, co cię spotyka!
            10. Marzenia - wyznaczaj sobie cele i podążaj za marzeniami!

             W naszej szkole za realizację programu odpowiadają:

            • pani Paulina Szczepanik – koordynator programu w klasie 2 b;
            • pani Iwona Szkoła – koordynator programu w klasie 3 a.

            Zajęcia prowadzone w ramach programu sprzyjają budowaniu pozytywnej atmosfery w klasie, wzmacnianiu poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego uczniów oraz rozwijaniu kompetencji społecznych. Uczniowie uczą się, jak radzić sobie ze stresem, rozwiązywać konflikty i wspierać innych w trudnych sytuacjach.

            Cele i korzyści realizacji programu:

            • rozwój inteligencji emocjonalnej i umiejętności społecznych,
            • wzmacnianie poczucia własnej wartości i sprawczości,
            • kształtowanie postaw empatii, życzliwości i odpowiedzialności,
            • tworzenie atmosfery wzajemnego zaufania i wsparcia.

            Udział w programie „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej” stanowi istotny element działań wychowawczo–profilaktycznych szkoły, przyczyniając się do wszechstronnego rozwoju uczniów, wzmacniając ich kompetencje emocjonalne, społeczne i interpersonalne, kształtując umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach oraz budując trwałe poczucie własnej wartości i odpowiedzialności za siebie i innych.

          • Królewskim traktem… - najpiękniejsza sobota w Krakowie

            07.10.2025

            27 września 2025 r. - wycieczka edukacyjno-integracyjna do Krakowa.

            O 6.30 ruszamy z Pruchnika do Krakowa. Niektórzy po raz pierwszy, inni kolejny. W doborowym towarzystwie podróż mija szybko. Krótka drzemka, postój, śniadanko i już krążymy wokół Starego Miasta. Kraków wita nas przepiękną słoneczną pogodą. Na Placu Matejki spotykamy się z Panią Przewodnik. Ruszamy w kierunku Rynku Głównego. Po drodze witamy się na Plantach z mistrzem Matejką na cokole. Nieprzypadkowo, bo tematem wyprawy jest historia, kultura i sztuka dawnej stolicy. Podziwiamy Barbakan i przez Bramę Floriańską wkraczamy w świat, który każdy Polak raz na jakiś czas odwiedzić powinien. Zatrzymujemy się przed Domem Jana Matejki. Trwa remont. Wejdziemy do muzeum innym razem. Nie jesteśmy tu - miejmy nadzieję - po raz ostatni. Dowiadujemy się, że tu właśnie urodził się, mieszkał, tworzył i zmarł najwybitniejszy polski malarz.

            Nad dachami kamienic górują wieże Bazyliki Mariackiej. Przyśpieszamy i już podziwiamy okazałość rynku. Słuchamy legendy o krakowskich gołębiach przyglądając się niezliczony wzlatującym ptakom. Wokół słychać stukot kopyt. Dumni turyści przemieszczają się po mieście w okazałych powozach. A my przez Sukiennice zmierzamy ku dzielnicy uniwersyteckiej, by obejrzeć grający zegar na ścianie Collegium Maius. Zatrzymujemy się na chwilę przy ratuszowej wieży. Niektórzy korzystając z okazji „idą po rozum do Głowy” i wskakują- dosłownie- do słynnej rzeźby.

            Dziedziniec najstarszego budynku Uniwersytetu Jagiellońskiego szczelnie wypełniony przez tłumy zwiedzających. Czekamy cierpliwie słuchając opowieści o założeniu Akademii Krakowskiej, o żakach i profesorach, o znaczeniu prestiżowej uczelni w historii Polski. Spacerując podchodzimy pod „papieskie okno” na Franciszkańskiej. Wspominamy wizyty Jana Pawła II w Krakowie.

            Wracamy na Rynek i stoimy w kolejce chętnych do oglądania słynnego ołtarza Wita Stwosza. Wygłodniali już chrupią świeże obwarzanki. Szymek demonstruje na sobie zachowane na ścianie kościoła „możliwości” pozbawienia wolności różnych winowajców… Wchodzimy do przepięknego wnętrza podziwiając kunszt budowniczych i artystów. Skupiamy uwagę na detalach wspaniałego ołtarza. Wychodząc słyszymy dźwięk trąbki z mariackiej wieży i legendę o przerwanym hejnale. Zmierzamy ponownie do Sukiennic, by w Galerii Malarstwa Polskiego na piętrze stanąć oko w oko z arcydziełami znanymi z podręczników historii i historii sztuki. Po tej artystycznej uczcie mamy czas wolny na zakup pamiątek. Na miejsce zbiórki wszyscy wracamy punktualnie z szydełkowymi różami dla mam, smokami, tekstylnymi gołębiami, lalkami- krakowiankami, z magnesami i oczywiście  obwarzankami w różnych smakach.

            Wędrujemy na Wawelskie Wzgórze chłonąc klimat gwarnych krakowskich uliczek. Podziwiamy z daleka rozmiary królewskiej siedziby. Zwiedzamy dziedziniec zamku, spoglądamy z murów na Smoka, Wisłę i bulwary. Z powagą przekraczamy progi Katedry, najważniejszego kościoła w Polsce, „świadka” i triumfu, i klęski w historii naszej Ojczyzny. Kierujemy się na wieżę, żeby dotknąć serca dzwonu Zygmunt i zobaczyć panoramę miasta. Zapewnieni o szczęściu ostrożnie schodzimy po kilkuwiekowych dębowych schodkach, by kontynuować zwiedzanie świątyni. Porównujemy style poszczególnych kaplic.

            Oddajemy hołd pochowanym w katedrze i w kryptach władcom Polski, poetom, wodzom, patriotom. Polakom, o których historia nie może zapomnieć… Nie możemy zapominać również my.

            Po kilkugodzinnej lekcji historii zjadamy obiad w Smoczej Jamie. Żegnamy się z Panią Przewodnik i czekamy na autokar. Bezpiecznie wracamy na Podkarpacie. Podróż mija w radosnej atmosferze. Jest gwarno i naprawdę wesoło. Nikt już sobie drzemki nie ucina. Nawet gdyby chciał, to się nie da. Oglądamy zdjęcia z wycieczki. Prawie każdy pstrykał na pamiątkę.

            Przed godzina dwudziestą jesteśmy na miejscu. W Pruchniku czekają na nas Rodzice. To była naprawdę najpiękniejsza sobota w Krakowie!

             

            Dziękujemy Pani Katarzynie Kos-Maciuk za oprowadzenie uczestników wycieczki po najcenniejszych zabytkach Krakowa, za wspaniałą opowieść o tajemnicach królewskiego grodu, za cierpliwość i wyrozumiałość.

            Dziękujemy również Pani Zdzisławie Dybisz-Kubas, Pani Magdalenie Zatwardnickiej oraz Pani Dominice Skupień za poświęcenie czasu w dniu wolnym od pracy i bezinteresowną opiekę nad uczestnikami wyjazdu. Bez tej pomocy wycieczka po prostu nie mogłaby się odbyć.

             

            Organizatorem wyjazdu było Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Pruchnickiej. Zadanie zostało zrealizowane nieodpłatnie w ramach realizacji projektu „Podkarpacia MOC”, dofinansowanego z Budżetu Państwa na podstawie umowy zawartej z Wojewodą Podkarpackim w otwartym konkursie ofert w  zakresie: pomoc społeczna,w  tym  pomoc  rodzinom  i  osobom w  trudnej  sytuacji  życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób.

             

          • Kampania edukacyjna „Problem wagi ciężkiej"

            05.10.2025

            Problem wagi ciężkiej to akcja informacyjno-edukacyjna, której głównym celem jest zwrócenie uwagi na problem przeciążonych plecaków oraz rozpowszechnienie informacji, że jedną z przyczyn wad postawy mogą być przeciążone kręgosłupy.

            W ramach działań:

            - staramy się poinformować jak prawidłowo dobrać plecak do indywidualnych potrzeb dziecka,

            - edukujemy na temat wagi plecaków dzieci uczęszczających do szkół podstawowych,

            - ważymy tornistry - prawidłowa waga powinna wynosić do 15% masy ciała dziecka.

            Adresatami kampanii są uczniowie, rodzice, opiekunowie oraz nauczyciele.

            Zdrowie i bezpieczeństwo dzieci i młodzieży zawsze jest
            w obszarze działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej, dlatego chcemy dotrzeć z rzetelną informacją do jak największej liczby odbiorców.

            Zachęcamy wszystkich do zapoznania się z Dekalogiem lekkiego plecaka.

            https://www.gov.pl/web/wsse-rzeszow/problem-wagi-ciezkiej

             

          • OPOWIEM CI SPRAWIEDLIWYCH...

            01.10.2025

            2 października 2025 r. w uczniowie z klas 7 i 8 uczestniczyli w niezwykłej lekcji historii na temat Błogosławionej Rodziny Ulmów oraz polskich sprawiedliwych. W pierwszej części spotkania wysłuchali prelekcji ks. Krzystofa Żołyniaka, który przedstawił młodzieży nie tylko historię Błogosławionych, Ich heroizm ale przede wszystkim odniósł się do tego, co współcześnie dla młodych ludzi wydaje się być najważniejsze, czemu poświęcają najwięcej uwagi. W drugiej części uczniowie wysłuchali koncertu beatyfikacyjnego "Rodzina Ulmów - Sprawiedliwi z Markowej". Na zakończenie konferencji młodzież miała okazję obejrzeć wystawę pt. "Rodzina Ulmów. Honorując Sprawiedliwych".